Na co uważać w czasie największych upałów?

dummy thumbnail

Wraz z latem do Polski zawitały bardzo wysokie temperatury. Prawie każdego dnia termometry wskazują po 30 stopni lub więcej. Jakie mogą być nieprzyjemne konsekwencje takich upałów i jak się przed nimi uchronić? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Odwodnienie

Ludzki organizm reguluje swoją temperaturę przez wydzielanie potu. Im cieplejsze otoczenie, tym bardziej się pocisz – logiczne, prawda? Niestety, wraz z potem tracisz także wodę i elektrolity. Te braki należy szybko nadrobić. Dlatego w czasie upałów zapomnij o standardowych 2 litrach napojów na dzień i staraj się pić więcej. Nie unikaj także owoców i warzyw – szczególnie tych bogatych w wodę. Arbuz czy ogórek świetnie pomagają w dbaniu o odpowiednie nawodnienie oraz schładzają organizm. Pamiętaj, aby pić jeszcze zanim poczujesz pragnienie. Tylko w ten sposób unikniesz odwodnienia i złego samopoczucia z niego wynikającego.

Przegrzanie

Brakuje Ci energii, czujesz się słabo i masz wrażenie, że nie masz czym oddychać? Pocisz się bez końca? Aby przetrwać upały, musisz się do nich najpierw odpowiednio przygotować. Przede wszystkim zadbaj o to, w co się wtedy ubierasz. Wybierz ubrania z przewiewnych, naturalnych tkanin. W czasie upalnego lata przewiewny len i bawełna są bezkonkurencyjne. Postaraj się też działać „od wewnątrz” i spożywaj pokarmy o właściwościach chłodzących – na przykład owoce cytrusowe. W miarę możliwości unikaj wychodzenia na zewnątrz podczas najwyższych temperatur – czyli między godziną 10 rano a 17. Zadbaj też o to, aby upał nie dostał się do Twojego domu – wietrz pomieszczenia jedynie wczesnym rankiem, wieczorem lub w nocy, kiedy nie jest aż tak gorąco. W ciągu dnia zamknij okna, a jeśli masz możliwość, zabezpiecz je także przed mocnym słońcem, zasuwając zasłony. Świetnym rozwiązaniem są także rolety zaciemniające, które mają warstwę folii odbijającą promienie słoneczne.

Udar słoneczny

Kiedy Twój organizm nie jest w stanie odprowadzić nagromadzonego ciepła, dochodzi do tzw. udaru, czyli gwałtownej reakcji organizmu na zbyt wysoką temperaturę. Bóle i zawroty głowy, przyspieszenie tętna, niepokój oraz bladość – te objawy mogą wskazywać na wystąpienie porażenia cieplnego. Osoba, która doświadczyła udaru, potrzebuje pilnego, ale stopniowego schłodzenia. Przeprowadź ją do chłodniejszego pomieszczenia, rozluźnij jej ubrania i zadbaj o to, żeby dużo piła – najlepiej chłodnej wody. Pamiętaj też, aby wezwać lekarza.

Szok termiczny

To niebezpieczeństwo, na które narażasz się, nagle schładzając organizm. Zazwyczaj dochodzi do niego, gdy po wielu godzinach opalania wskakujesz do chłodnej wody. Aby uniknąć szoku termicznego, zadbaj o to, by ochładzać się stopniowo. Zanim zanurzysz się w chłodnym basenie, wannie lub wejdziesz pod zimny prysznic, obniżaj temperaturę stopniowo. Zacznij od ochlapania wodą karku, pleców i twarzy. To bardzo ważne, ponieważ szok termiczny jest bardzo niebezpieczny. W jego wyniku może nawet dojść do zatrzymania akcji serca.

Oparzenia słoneczne

Upały to nie tylko wysoka temperatura, ale także mocne słońce. Najłatwiej uniknąć bolesnych oparzeń skóry po prostu nie wychodząc na słońce w godzinach, kiedy promieniowanie jest najwyższe, czyli między godziną 10 a 17. Jeśli jednak musisz wyjść, ubierz się w coś przewiewnego, zakrywającego możliwie największą powierzchnię ciała (szczególnie miejsca najmocniej narażone na oparzenia, na przykład kark). Włóż kapelusz lub czapkę z daszkiem oraz okulary przeciwsłoneczne. Nie zapomnij także o użyciu kremu z filtrem.

Zasłabnięcia i omdlenia

Wysokie temperatury sprawiają, że masz znacznie mniej siły do wykonywania codziennych obowiązków. Tego uniknąć możesz tylko w jeden sposób – przebywając w chłodnych, najlepiej klimatyzowanych pomieszczeniach, pijąc dużo wody i regularnie spożywając lekkostrawne posiłki. Unikaj także nadmiernego wysiłku fizycznego. Ostry trening w samo południe? To zdecydowanie nie jest najlepszy pomysł.

Brak apetytu

Temperatury rosną, a apetyt spada? To normalne. Organizm skupiony na schładzaniu się w naturalny sposób stara się uniknąć obciążającego procesu trawienia. To właśnie dlatego nie chce Ci się jeść. Na to nie ma rady – po prostu zjedz cokolwiek. Najlepszy będzie niewielki, lekki posiłek bogaty w owoce i warzywa.

Infekcje dróg oddechowych

Może to brzmi śmiesznie, ale w czasie upalnego lata wiele osób choruje: na zapalenie gardła, anginę czy też przeziębienie. Winne są nagłe zmiany temperatur, na które narażasz się, gdy wchodzisz do klimatyzowanego pomieszczenia. Tego typu problemów unikniesz w prosty sposób – wystarczy odrobina zdrowego rozsądku w schładzaniu pomieszczeń czy też samochodu. Ustaw więc termostat na nie mniej niż 22-25 stopni.

Nieświeże produkty spożywcze

W czasie upałów zadbaj o to, jak przechowujesz jedzenie. Upewnij się, że lodówka i zamrażarka działają jak należy i chronią produkty spożywcze przed wysokimi temperaturami. Szczególnie uważaj na mięso, jajka, ryby, owoce morza oraz lody. W czasie wysokich upałów najlepiej je zamrozić od razu po przywiezieniu ze sklepu. Pamiętaj także o tym, aby nie zamrażać ponownie już raz rozmrożonych potraw. Uważaj też na jedzenie na mieście.

A Ty jak chronisz się przed upałami?

Ponieważ upalne lata zdarzają się coraz częściej, a dni z temperaturą około 30 stopni są coraz częstsze, pomyśl o zamontowaniu klimatyzacji lub konserwacji jej obecnego systemu. Zajmą się tym sprawdzeni specjaliści z blisco.pl od naprawa klimatyzacji. Pomogą Ci również w naprawie okien oraz urządzeń w Twoim domu.